Wat mag er zeker niet ontbreken op jouw homepagina?
08 april 2022 
8 min. leestijd

Wat mag er zeker niet ontbreken op jouw homepagina?

Het is niet meer mogelijk om een website weg te denken uit jouw onderneming. Dit werd tijdens de pandemie nog maar eens bevestigd. Als ondernemer kan je niet achterblijven in het digitale aspect.

Een website is het online visitekaartje van jouw zaak en geeft je de kans om een goede eerste indruk te maken op potentiële klanten. Ik geef je alvast een aantal tips om een kwalitatieve homepagina op te bouwen!

Een snelle Google Search en bam: daar staat alle informatie, goed én slecht! Ze klikken op je website en waar komen ze in eerste instantie terecht na die eerste zoektocht? Correct: op jouw homepagina! Daarom is het belangrijk om de initiële vragen die een klant kan hebben over jouw aanbod meteen te beantwoorden. Dit is dus dé kans om die eerste indruk te rocken!

Omdat een analogie wat speelser is, vergelijk ik jouw homepagina even met een ijsje. Je bent niets met het koekje alleen. Of enkel de topping bijvoorbeeld? Neen, het geheel geeft de beste smaak!

Het ijsje dot and dash studioJouw homepagina als een ijsje (3 delen)

1. ‘Het koekje’

Laten we beginnen bij de basis: waarom, voor wie, wat? Een basis heb je altijd nodig om een sterk geheel op te bouwen. Als de fundamenten goed zijn uitgewerkt, dan sta je al stevig in je schoenen en kan je de homepagina beginnen inrichten.

Het ijsje dot and dash studio 1Jouw homepagina als een ijsje 'het koekje'

Waarom bied je deze diensten aan? 

Je missie en visie moeten heel helder zijn. Deze giet je in een korte tekst en plaats je zo hoog mogelijk op de pagina. Waarom ben je je zaak gestart? Wat wil je bereiken?

Als je me volgt, dan weet je dat ik het al vaak heb gehad over de WHY. Het is één van de belangrijkste drijfveren voor je zaak en mag daarom niet ontbreken op de homepagina. Het moet de juiste klanten aantrekken en inspireren om verder te scrollen.

Weet je niet wat ik bedoel met de WHY? Dit is de reden waarom jij je zaak bent gestart. Jouw unieke missie en passie die ervoor zorgen dat jouw bedrijf een persoonlijke stempel krijgt.

Tot wie richt je je?

Het moet meteen duidelijk zijn naar wie je je richt in je teksten. Dit moet een stuk specifieker zijn dan enkel ‘particulieren of bedrijven’. Hoe specifieker je gaat, hoe beter. De klanten die niet bij je passen mogen hier ook afhaken. Dat is juist goed: het is een filter die er voor zorgt dat de juiste mensen blijven.

Wat bied je aan? 

Hier kan je pronken met je fantastische aanbod. Waar ben je een expert in en hoe giet je dat in een product of dienst dat jouw potentiële klant gaat overtuigen?

2. ‘De smaakmaker’

Naast het beantwoorden van deze drie basisvragen, richt je je best op expertise en resultaten. Dit gaat het vertrouwen van prospecten verhogen en zorgt ervoor dat ze een idee krijgen van de persoon of personen achter het bedrijf.

Het ijsje dot and dash studio 2Jouw homepagina als een ijsje 'de smaakmaker'

Wie ben je? Een potentiële klant die op je homepagina terecht komt en jou nog niet kent, heeft wat meer overtuiging nodig. Wie ben jij en waarom ben jij de juiste persoon voor de job?

Welke oplossingen bied je aan? 

Dit maakt of kraakt je homepagina! Jij gaat namelijk met jouw product of dienst bepaalde oplossingen bieden. Je beantwoordt volgende vragen: waar heeft jouw doelgroep het moeilijk mee, wat zijn de problemen waar jij een oplossing voor hebt ontwikkeld? Als je dit helder verwoordt, dan scoor je sowieso goed!

Dit lijkt misschien zeer veel om op je homepagina te vermelden. Maar de truc is om dit in korte commerciële teksten te gieten. Deze dienen als teasers om klanten te leiden naar de rest van je website. Kort en bondig!

3. ‘De topping’

Jouw doelgroep heeft nu meer en meer de smaak te pakken van jouw aanbod. En we zijn bijna rond!

Als je zelf geen held bent in het schrijven van teksten of het ontwerpen van websites - je kan gewoonweg niet in alles goed zijn - geen paniek. We zijn namelijk aangekomen bij de topping, die extra toets van professionaliteit die ervoor zorgt dat je met trots naar buiten kan komen met je bedrijf.

Het ijsje dot and dash studio 3Jouw homepagina als een ijsje 'de topping'

Schakel een copywriter en SEO-specialist in om te zorgen dat je teksten helemaal goed zitten. Een copywriter kan je helpen met het commerciële gedeelte en de SEO-specialist met de juiste keywords voor organische groei van je website.

En, als kers op de taart, wat mag er ook niet ontbreken? Jawel jawel, goed design. Niet enkel mooi dus, maar ook doelbewust. We krijgen op één dag al tonnen informatie binnen en goed design zorgt ervoor dat de klant doorheen je website geleid wordt op een vlotte, natuurlijke én gebruiksvriendelijke manier.

Let’s do this! Voor een analyse van hoe jij dit toepast op jouw huidige website of in je branding, kan je bij mij terecht. Of voor het laten uitwerken van een volledige branding natuurlijk ook!

Wat ga jij ondernemen na het lezen van dit artikel? Ik ben heel benieuwd of het jou heeft verder geholpen en hoe!

Liefs, Natasja

Over de schrijver
Brand expert bij Dot & Dash Studio
Reactie plaatsen