Social media
Christeny Saffira
Social media
04/11/2022
2 min
0

Wat is online community building?

04/11/2022
2 min
0

Mijn naam is Yasmin, eigenaresse van Studio Yas. Met mijn bedrijf help ik ondernemers met het bouwen van een online community door te werken aan onder andere een sprekende online identiteit, het bouwen van een conversiegerichte social media strategie en hierbij hoort natuurlijk een vertaalslag bij naar de (web)shop. Community building is een populair begrip geworden sinds de intrede van social media marketing. In dit gastblog wil ik graag meer vertellen over wat community building is, waarom je het wil voor jouw bedrijf en een aantal tips om een community te bouwen voor jouw merk. Let’s go!

Allereerst, wat is een community? Concreet betekent community building het vormen van een gemeenschap van gelijkgestemden. Een groep mensen die dezelfde interesse, doelen of met een bepaalde ervaring. Denk bijvoorbeeld aan een specifieke politieke partij of personen in een bepaalde businessclub. Online community building is eigenlijk exact hetzelfde, maar dan via digitale kanalen. Je brengt mensen samen via bijvoorbeeld YouTube, Facebook, Spotify, Instagram, TikTok, Pinterest et cetera. Denk bijvoorbeeld aan de dagelijkse kijkers van vlogs van een bepaalde YouTuber, podcast luisteraars of fans van een celebrity.  

Iets wat we uiteindelijk allemaal willen, toch? Een community van volgers die jouw merk op handen draagt, onbewust of bewust promotie ervoor maakt, met regelmaat aandacht geeft aan jouw bijdragen op sociale mediakanalen. Wanneer je dit hebt bereikt, is jouw klant ineens geupgrade van klant naar fan van jouw merk, een ware ambassadeur. Klinkt als een ingewikkelde klus, hoor ik je denken. Maar niets is minder waar. Met de juiste strategie en stappenplan kan ook jij een duurzame online community bouwen voor jouw merk. Dit hoeven geen duizenden personen te zijn, een community kan zeker ook klein aanwezig en functioneel zijn. 

Mijn tips voor het bouwen van een online community voor jouw merk:

  1. Heb klanten
    Voor het bouwen van een community heb je klanten en relaties nodig die gebruik maken van jouw producten en diensten. Heb je geen tot weinig klanten? Dan is de eerste stap om te focussen op je sales.
  2. Upselling en cross selling
    Misschien denk je ‘huh?’. maar jouw aanbod is een van de belangrijkste zaken voor het bouwen van een community. Geef je jouw klanten überhaupt de kans om nog een aankoop te doen? Of om de aankoop uit te breiden? Een aanbod waarbij maar één product of dienst wordt verkocht en niet is nagedacht over de salesfunnel, is geen lekker begin voor het bouwen van een community.
  3. Jouw klant hoort erbij
     Betrek jouw klanten bij jouw bedrijf. Geef ze de kans om ze ergens bij te laten horen. Denk bijvoorbeeld aan een forum, facebook groep, een bepaalde #hashtag op instagram, of ga een stapje verder en scherm bijvoorbeeld een (deel van) je aanbod af voor exclusieve ‘members’. 
  4. Een speciaal gevoel
     Een belangrijk onderdeel van een community is dat klanten een speciaal gevoel krijgen bij een aankoop. Iedereen voelt zich graag uniek. Hoe persoonlijk benader jij jouw klanten?
  5. Customer service
    De klantenservice van jouw bedrijf focust zich niet op het blussen van brandjes, maar met het beantwoorden van enthousiaste mailtjes en berichten van klanten. En natuurlijk deel je dit ook met de buitenwereld. Enthousiasme werkt aanstekelijk!

Hopelijk helpen mijn tips je op weg bij het bouwen van jouw online community. Ik help je graag persoonlijk verder als je vragen hebt over een strategische community building aanpak voor jouw bedrijf. Voel je vrij om contact met me op te nemen via www.studioyas.nl of te mailen naar info@studioyas.nl. Laten we elkaar ontmoeten! Ik heb altijd wel trek in een cappuccino. :) Veel succes! 

Dit artikel is geschrven door Yasmin Eslhout. 

''Mijn naam is Yasmin, eigenaresse van Studio Yas. Met mijn bedrijf help ik ondernemers met het bouwen van een online community door te werken aan onder andere een sprekende online identiteit, het bouwen van een conversiegerichte social media strategie en hierbij hoort natuurlijk een vertaalslag bij naar de (web)shop.''

Reacties