SEO
Christeny Saffira
SEO
01/10/2022
3 min
0

Hoe zorg jij voor een pakkende titel die aandacht trekt?

01/10/2022
3 min
0

Een tekst schrijven, dat is voor velen al een grote opgave. Als je zelf een tekst gaat schrijven, moet je ook nog eens een pakkende titel bedenken. Hoe bepaal je die eigenlijk? Hoe zorg je ervoor dat die titel pakkend en prikkelend is? In deze blog help ik je bij het bedenken van een pakkende titel die meteen de aandacht trekt!

Het is helemaal niet gek dat je het lastig vindt om een titel te bedenken, er zijn heel veel opties te verzinnen en de een is een stuk sterker dan de ander. Gelukkig zijn er een aantal handige tools zodat het een stuk makkelijker zal worden om die pakkende titel te formuleren. 

Veel meer dan alleen een onderwerp

Ik hoor je denken: waarom is een pakkende titel dan zo belangrijk? Die titel moet de aandacht trekken, zodat zoveel mogelijk lezers je tekst zien en ook daadwerkelijk gaan lezen. Het zou zonde zijn als niemand je tekst zou lezen, alleen omdat je titel niet pakkend genoeg is, toch? Een titel trekt aandacht, prikkelt emoties, biedt herkenning of zet aan tot denken. Een titel is dus veel meer dan een ‘’onderwerp’’ van je tekst, daarom is het zo belangrijk om er genoeg tijd aan te besteden. Zet de titel niet onderaan je to-do lijst, maar geef er genoeg aandacht aan. Schrijf niet zomaar iets op, nee denk er eens goed over na.  

Aandacht trekken met een pakkende titel

Waar moet een pakkende titel aan voldoen?

Naar mijn mening moet een pakkende titel iets met de lezer doen, het is dus meer dan alleen een woord of zin. Een pakkende titel roept emotie op, bijvoorbeeld door te schrijven over een gevoel van onzekerheid of juist blijdschap. Een pakkende titel mag best wat langer zijn dan twee woorden, op deze manier breng je iets meer informatie. Zorg er wel voor dat de titel niet té lang wordt natuurlijk. Houd een maximum aan van ongeveer 10 woorden. Daarnaast maakt een pakkende titel meteen duidelijk waar de rest van de tekst over gaat, maar ook weer niet te veel. Het moet dus in een juiste balans zijn. Voorkom wel dat je titel te veel vertelt, verklap dus niet meteen de hele conclusie van je tekst. 

Handige tools

Handige woorden die je kunt gebruiken in je titel zijn er genoeg. Denk bijvoorbeeld aan de woorden hoe, waarom, waar, wanneer en welke. Vragen doen het altijd goed in pakkende titels, het maakt mensen nieuwsgierig. Ook laat je zien met zo’n titel dat je uitleg gaat geven over die specifieke vraag. Naast vragen zijn stellingen ook slim om mee te werken in je pakkende titel. Mensen kunnen zich herkennen in stellingen, of juist helemaal niet. In beide gevallen zullen zij de tekst toch gaan lezen, omdat ze benieuwd zijn wat de uitleg van de stelling is en of deze voldoet aan hun verwachtingen. Ook kun je kiezen om juist positieve woorden in je titel te zetten zoals: makkelijk, goed, fijn en beter. Mensen zijn vaak opzoek naar positiviteit en gebruiken deze woorden dan ook meestal in hun zoekopdracht. 

SEO-proof

Iedere tekst is weer anders. Zo moet je bij het schrijven van teksten voor blogs en website rekening houden met de juiste zoekwoorden voor de online vindbaarheid (SEO) en deze ook in de titel verwerken. Waarschijnlijk zocht jij op ‘’pakkende titel”, en kwam je bij deze blog terecht. Dat hoop ik dan natuurlijk. Voor titels in tijdschriften, kranten of flyers maken deze zoekwoorden niet uit. Teksten op echt papier hoeven dus niet SEO-proof geschreven te worden. Online teksten dus wel, ook in titels. Voor de vindbaarheid van je tekst is het dus slim om je titel SEO-proof te maken. Zorg ervoor dat je het zoekwoord van de tekst verwerkt in je titel, zonder dat het onlogisch klinkt. Een pakkende titel waar ook nog eens je zoekwoord in staat wordt beter gevonden in de online zoekmachine, houd daar dus rekening mee. 

De juiste doelgroep

Een pakkende titel is voor iedereen anders, daarom moet je ervoor zorgen dat je weet voor wie je schrijft. Naar wie richt jij de tekst en dus ook de titel? Als je duidelijk voor ogen hebt voor welke doelgroep jij de tekst hebt geschreven, weet je ook beter met welke instelling je de titel kunt formuleren. Zorg ervoor dat je precies prikt in die interesse bij je doelgroep, zorg dat de pakkende titel hen aanspreekt, nieuwsgierig maakt en prikkelt tot het lezen van je tekst. 

Twijfel je toch over het schrijven van je tekst en het formuleren van die pakkende titel? Vraag dan om hulp van een tekstschrijfster die je graag helpt!

Reacties