De beste Social media benchmarks van 2021

In 2019 publiceerde Frankwatching een artikel met daarin social media benchmarks op het gebied van adverteren. Wij schreven een artikel daarover op onze eigen website met daarin de belangrijkste take-aways voor Instagram, Facebook en LinkedIn. In social medialand voelt 1,5 jaar als een eeuwigheid, dus de hoogste tijd voor een update.

Even een sidenote: Benchmarks zijn een goede basis om vanuit te starten, maar het zijn gemiddelden. Per branche, bedrijf en soms per seizoen zijn ze anders.

Ook hangt het af van het type campagne. Als je je richt op betrokkenheid op berichten (likes, volgers) dan zal de CTR en conversieratio lager zijn dan gemiddeld. Pin je dus niet vast op deze benchmarks.

Hoe zien anno 2021 de benchmarks er voor Facebook en Instagram eruit? En hoe verhoudt dit zich tot jouw bedrijf en advertentiecampagnes? Een Amerikaanse bedrijf, Rival IQ, gespecialiseerd in social media analytics, heeft dit jaar benchmarks per socialmediakanaal gepubliceerd.

Social media benchmarks: het onderzoek

Dit onderzoek is gehouden onder 2.100 organisaties uit 14 verschillende branches. Deze bedrijven hadden allemaal tussen de 25.000 volgers, ten minste 1.000 instagram- en twittervolgers. Voordat we dieper ingaan op het onderzoek, is het goed om de KPI’s (Key Performance Indicators - de belangrijkste indicatoren die ondersteunend aan het hoofddoel zijn) kort uit te leggen:

  • Interacties: likes, comments, retweets, favorieten, shares of reacties. Alle interactie die er op een post is gedaan, binnen het social media account.
  • Volgers: het aantal totaal aantal volgers van een
  • Facebook- of Instagram-Account
  • Engagement: Interacties gedeeld door volgers CTR: 
  • Click through rate (doorklikratio) naar de website erachter
  • Conversie ratio: interacties gedeeld door conversies (aankoop, formulier invullen etc).

Algemene take-aways uit het onderzoek: 

1. Engagement rates zijn op Facebook gelijk gebleven en gedaald op Instagram ten opzichte van vorig jaar. 2. Bedrijven posten iets minder op ieder social mediakanaal ten opzichte van vorig jaar.
3. Carousels leveren het meeste op in Instagram. Carrousels worden vaak getoond aan gebruikers die de eerste keer niet hebben geïnteracteerd (bij remarketing ads) en krijgen dan vaak meer impressies.
4. Het is belangrijk om hashtags niet te kopiëren en plakken per kanaal: doe onderzoek naar de juiste hashtags per kanaal.
5. Geen enkel bedrijf was immuun voor de effecten van corona, maar het had minder impact dan van tevoren verwacht. Het heeft dit jaar niet geleid tot ernstige dalingen.

Facebook benchmark 2021 

Social media platforms schieten als paddestoelen uit de grond. En hoewel we af en toe nieuwe apps uitproberen zoals Clubhouse en TikTok, is Facebook nog steeds het grootste platform ter wereld. Ondanks dat het onder de jongere generaties niet meer populair is, heeft het nog altijd 2.74 miljard gebruikers. Dat is bijna eenderde van de totale wereldbevolking.






Bron: RivaliQ

Instagram benchmark 2021

Na Facebook is Instagram het grootste social mediakanaal. En waar Facebook niet groeit in het aantal gebruikers, is dat bij Instagram nog wel het geval. Instagram heeft 1.2 miljard maandelijks actieve gebruikers en is daarom een belangrijk om te onderzoeken voor je bedrijf. Hieronder vind je gemiddelden en hoogste social media benchmarks.





Bron: RivaliQ

Ken je cijfers

Heb jij enig idee wat de gemiddelden zijn voor jouw social media accounts? Op basis van deze social media benchmarks kan je goed bepalen of de content van je advertentie goed genoeg aanspreekt. Evalueer je resultaten regelmatig zodat je je eigen benchmarks en doelen kunt stellen. Daag jezelf uit om je benchmarks keer op keer te verslaan met kleine stappen. Op die manier realiseer je constante groei.

Goede cijfers staan of vallen met de content die je deelt. Jij als ondernemer hebt een schat aan kennis om te delen. Wij willen je dan ook op het hart drukken: deel liever te veel waardevolle kennis dan te weinig. Raak de juiste snaar bij de lezer en maak ‘m nieuwsgierig naar wat je nog meer te bieden hebt.