+31 085 004 1668 Hallo@deseostudio.nl

SEO is een term die je tegenwoordig maar al te vaak tegenkomt in de marketingwereld. Maar wat betekent deze term? En waarom is het zo belangrijk voor de bevordering van je website? In dit artikel,  – SEO voor beginners – kom je hierachter.

Wat is de betekenis van SEO?

Laten we beginnen met een begripsbepaling. Ik kan begrijpen dat jij je afvraagt: ‘Wat is SEO?’ Ik vertel het je in het kort. SEO is een afkorting voor Search Engine Optimization en luidt in de volksmond als zoekmachine optimalisatie. Hierbij kan je denken aan het zo efficiënt mogelijk inrichten van een website aan de hand van techniek (gebruiksvriendelijkheid voor de bezoeker), content (teksten en mediabestanden) en links. Deze drie factoren zorgen, wanneer zorgvuldig geanalyseerd, uiteindelijk voor een hogere positie in dagelijks gebruikte zoekmachines. Je kent ze vast wel.. Google, Yahoo en Bing. Nu komt de hamvraag: hoe kun jij als beginner in de basis ervoor zorgen dat jouw website SEO-proof is? Begin met een zoekwoord onderzoek en bepaal op welke termen jij gevonden wil worden.

Wat is een SEO zoekwoord?

We beginnen met SEO zoekwoorden, of wel termen die bezoekers invullen in zoekmachines. Ben jij je bewust van wat je in de zoekbalk typt als je op zoek bent naar iets specifieks? En hoe weet jij wat jouw publiek intypt als ze op zoek zijn naar jouw diensten of producten? Hier kun je achterkomen door vragen te stellen of direct te duiken in Google Analytics of Google Search Console. Dit zijn gratis systemen van Google waarin je de statistieken en posities van je website kunt bekijken.

Welke zoekwoorden kan ik gebruiken?

Welke zoekwoorden worden het meest gebruikt?

Zoekwoorden zijn te onderscheiden in 4 typen: Short tail, long tail, short-term fresh en local. Ook krijg je te maken met zoekvolume. Dit staat voor het aantal keren dat een bezoeker de term intypt in Google. Een laag zoekvolume betekent dat je minder hoeft op te boksen tegen concurrentie.

Short tail zoekwoorden

Deze termen bestaan uit 3 of minder woorden en hebben vaak een hoog zoekvolume.

Long tail zoekwoorden

Bevatten meer dan drie specifieke woorden en hierbij is het zoekvolume laag.

Short-term fresh zoekwoorden

Betreffen actuele onderwerpen, zoals bijvoorbeeld de presidentsverkiezingen 2020 of het coronavirus.

Local zoekwoorden

Zijn altijd locatie gericht (denk aan landen of steden) en vallen vaak in de basis van de SEO.

Voor welke zoekwoorden kies je als je net start met SEO? Long tail keywords! Dit type zoekwoord zorgt door het aantal specifieke termen dat jouw doelgroep sneller op jouw website stuit door grote concurrentie uit te sluiten. De klant weet al wat hij zoekt, dus de kans op converteren is groter.

Gratis SEO tools voor zoekwoord onderzoek

Dit is natuurlijk sneller gezegd dan gedaan, want het vergt nog wat onderzoek vooraf. De woorden die jij straks zal inzetten voor het hoger scoren in Google, moeten natuurlijk ergens vandaan komen. Dit kun je simpelweg doen met het gebruik van een paar tools. Zo kun je Google Trends gebruiken, Google Suggest, -Analytics en -Ads. Om inzicht te krijgen als SEO beginner kun je bijvoorbeeld met een gebruiksvriendelijke tools starten, zoals Google Suggest. Dit is de zoekbalk van Google die tijdens het inytpen suggesties laat zien. Wil je meer tools gebruiken? Bekijk een overzicht van mijn favoriete vijf gratis Google SEO tools en start met jouw zoekwoord onderzoek.

 

Je website SEO proof maken

Nu je de zoekwoorden in kaart hebt gebracht, is het tijd om je website te optimaliseren. Er zijn verschillende aspecten die je moet controleren om zo veel mogelijk uit jouw SEO te halen. Controleer bijvoorbeeld de laadtijd van je website door Google PageSpeed te gebruiken. Deze tool maakt inzichtelijk wat je nog kunt verbeteren op je website, zodat deze sneller laad.

Start je met schrijven? Controleer dan eerst de meta descriptions. Dit zijn titels en omschrijvingen die ervoor zorgen dat je bezoeker op je website klikt. Gebruik je WordPress? Installeer dan de gratis plugin Yoast om te controleren of je pagina SEO-proof is geschreven. Wil je meer SEO tips en tricks? Lees dan De SEO Studio blog.

 

SEO leren? Jij bent nu al een heel eind!

In de basis weet jij nu hoe de vork in de steel zit op het gebied van SEO, maar er valt nog meer over te leren. Er zijn veel elementen die ervoor kunnen zorgen dat je nog effectiever SEO kan inzetten. Zo kan jij je vindbaarheid in de zoekmachines vergroten. Direct meer leren? Volg een van de SEO cursus van De SEO Academy! Hierin neem ik je van a tot z mee in zoekmachine optimalisatie. Aan het eind van de modules kan jij zelf aan de slag gaan met het optimaliseren van jouw website. Blijf je kennis uitbreiden en wie weet kun je jezelf binnenkort een ware pro noemen!

Meer marketing tips en trics?

Meer marketing tips en trics?

Meld je aan voor De SEO Studio nieuwsbrief en krijg toegang tot de Academy en Facebook Community.

Leer andere ondernemers kennen, deel en verkrijg informatie over interesante marketing onderwerpen.

Klaar om jouw business een boost te geven?

Yes, je bent aangemeld! Check je inbox.