+31 085 004 1668 Hallo@deseostudio.nl
SEO. Een term die we tegenwoordig maar al te vaak tegenkomen in online marketing. Maar wat is dit concept eigenlijk, en waarom is het zo belangrijk voor de bevordering van onze websites?

Wat is de betekenis van SEO?

Laten we beginnen met een begripsbepaling. Ik kan begrijpen dat jij je afvraagt: ‘Wat is de betekenis vann SEO?’ Ik vertel het je in het kort. SEO is een afkorting voor Search Engine Optimization en luidt in de volksmond als zoekmachine optimalisatie. We kunnen hierbij denken aan het zo efficiënt mogelijk inrichten van een website aan de hand van techniek (gebruiksvriendelijkheid voor de bezoeker), content en links. Deze drie onderdelen zorgen, wanneer zorgvuldig geanalyseerd, uiteindelijk voor een hogere positie in dagelijks gebruikte zoekmachines zoals Google, Yahoo en Bing. Nu komt de hamvraag: hoe kun jij als SEO-groentje in de basis ervoor zorgen dat jouw website al in de basis SEO-proof is?

Wat is een zoekwoord?

We beginnen met zoekwoorden. Ben jij je bijvoorbeeld bewust van wat je in de zoekbalk typt als je op zoek bent naar iets specifieks? En hoe weet jij wat jouw publiek intypt als ze op zoek zijn naar jouw diensten of producten?

Welke zoekwoorden kan ik gebruiken?

Welke zoekwoorden worden het meest gebruikt?

Zoekwoorden zijn te onderscheiden in 4 typen: Short tail, long tail, short-term fresh en local. Short tail, ofwel keywords, bestaan uit 3 of minder woorden en zorgen vaak voor een hoog zoekvolume. 

Long tail keywords bevatten daarentegen meer dan drie specifieke woorden en hierbij is het zoekvolume laag. Dit laatste betekent dat je je online minder hoeft op te boksen tegen concurrentie. 

Een short-term fresh keyword betreft actuele onderwerpen, zoals bijvoorbeeld de presidentsverkiezingen 2020 of het coronavirus. Last, but not least: local zoekwoorden. 

Local keywords zijn altijd locatiegericht (denk aan locaties zoals landen of steden) en vallen vaak in de basis van de SEO.

Wat handig om te doen als je net start met SEO? Long tail keywords! Dit type zoekwoord zorgt door het aantal specifieke termen dat jouw doelgroep sneller op jouw website stuit door grote concurrentie uit te sluiten. De klant weet al wat hij zoekt, dus de kans op converteren is groter. 

Gratis SEO tools voor zoekwoord onderzoek

Dit is natuurlijk sneller gezegd dan gedaan, want het vergt nog wat onderzoek vooraf. De woorden die jij straks zal inzetten voor het hoger scoren in Google, moeten natuurlijk ergens vandaan komen. Dit kun je simpelweg doen met het gebruik van een paar tools. Zo kun je Google Trends gebruiken, Google Suggest, Analytics en Ads. Om inzicht te krijgen als SEO-rookie kun je bijvoorbeeld met twee gebruiksvriendelijke tools beginnen zoals Google Trends en Google Suggest.

 

SEO leren? Jij bent nu al een heel eind!

In de basis weet jij nu hoe de vork in de steel zit op het gebied van SEO, maar er valt nog veel over te leren. Er zijn veel elementen die ervoor kunnen zorgen dat je nog effectiever SEO kan inzetten en resulteren in vindbaarheid op Google vergroten. Blijf je kennis uitbreiden en wie weet kun je jezelf binnenkort een ware pro noemen!

Meer marketing tips en trics?

Meer marketing tips en trics?

Meld je aan voor De SEO Studio nieuwsbrief en krijg toegang tot de Academy en Facebook Community.

Leer andere ondernemers kennen, deel en verkrijg informatie over interesante marketing onderwerpen.

Klaar om jouw business een boost te geven?

Yes, je bent aangemeld! Check je inbox.