+31 085 004 1668 Hallo@deseostudio.nl

Wil jij jouw social media actueel houden? Plan dan flink vooruit met een contentkalender! Dit is de manier waarop je je doelgroep tevreden houdt en jij een mooi overzicht hebt. Maar hoe maak je nou een contentkalender voor jouw socials? Ik geef je de nodige informatie, tips en voorbeelden!

Waarom een contentkalender?

Een contentkalender gebruiken lijkt misschien overbodig, maar dat is zeker niet waar. De content die je wilt plaatsen staat in een contentkalender geordend waardoor jij een mooi overzicht hebt.
Je plant de content in, zodat je het plaatst op de juiste tijden. Hierdoor weet je zeker dat de informatie goed aankomt bij jouw volgers.

Wil je meer weten over algoritmes? Lees dan dit artikel over het algoritme van Facebook.

Door het gebruiken van een contentkalender zijn de deadlines duidelijk en heb jij minder stress. Doordat jij regelmatig post, zal je merken dat je publiek terugkeert. Remember this: Een geordende feed is een blije volger!

De contentkalender maken

Het echte werk: het maken van de contentkalender. Geen paniek, dit is een fluitje van een cent met de informatie die ik je nu ga geven! Om je contentkalender te maken stel je jezelf vier vragen: wanneer, waar, wat en voor wie maak je de content. Als je deze vragen duidelijk hebt, ben je goed opweg. En je weet wat ze zeggen: een goed begin is het halve werk!

Een contentkalender heeft een aantal vaste onderdelen. Als we alles op een rijtje zetten, zijn dat de volgende topics:

  • De datum;
  • De doelgroep;
  • Het kanaal (waar wil je de content plaatsen);
  • Het onderwerp;
  • De auteur

Je kan in je kalender ook een kolom plaatsen met ‘de status’ van de content. Zo blijf je altijd up-to-date en kan je zien hoever je collega’s zijn met het maken van de content!

Bij het maken van de contentkalender moet je ook bedenken waarvoor je de contentkalender maakt. Als dit voor een zakelijke instantie is, is de content die je erin zet natuurlijk anders dan de content van een persoonlijke contentkalender.

Er zijn meerdere manieren om een contentkalender te maken. Verschillende online tools staan tot je beschikking. Ik zal je vertellen over het gebruiken van Excel en Trello voor het inplannen van jouw content.

Contentkalender wat is het en hoe gebruik je het

Contentplanning in Trello

De juiste content in je contentkalender

Om onderwerpen te krijgen voor je content, is het nodig om veel te brainstormen. Kijk bijvoorbeeld bij de posts van je concurrenten, maar ga vooral uit van het doel wat je wilt bereiken met de content. Ga op zoek naar wat jouw doelgroep wilt zien!

Om je een beetje op gang te helpen en je te inspireren, heb ik hier een paar leuke onderwerpen voor je op een rijtje gezet:

  • Weetjes over je bedrijf;
  • Tips binnen je vakgebied;
  • Behind the scenes en je To do’s;
  • Lifehacks;
  • Seizoensgebonden content;
  • Struggles met de oplossingen.

Wil je graag een voorbeeld om nog meer inspiratie op te doen? Klik dan hier om een GRATIS 30 dagen contentkalender te downloaden!

 

Een contentkalender in Excel

Een contentkalender maken in Excel is een handige manier voor jou en je collega’s. Je maakt kolommen en rijen aan en benoemd daarin de basisonderdelen. De eerste rij reserveer je voor de datum, plan zo ver mogelijk vooruit! In de volgende rijen daarnaast kun je de andere onderdelen benoemen. En in de allerlaatste rij kun je ervoor kiezen om de status in te voeren, zo krijg je een mooi overzicht over hoe ver je bent met die content.

Als je een contentkalender in excel maakt heb je een grote overzichtelijk tabel, en dus niet een letterlijke kalender. Sommige mensen werken hier erg graag mee en ervaren dit juist als prettig, misschien jij dus ook wel!

 

Een contentkalender in Trello

Een contentkalender maken in Trello is ook een overzichtelijke en handige manier! Trello is een online tool waarbij je taken kan toevoegen op ‘je bord’. De taken hebben een eigen ‘kaart’ en kun je verdelen in ‘lijsten’. Zo heb je dus al je taken in een overzicht. Dit is een mooie manier om je contentkalender te maken en ook bij te houden, want in trello kun je per kaart aangeven wat de status is. Je bepaald zelf welke labels vertellen of de taak afgerond is of niet. Door simpelweg een deadline toe te voegen staat jouw taak compleet op je bord!

Meer marketing tips en trics?

Meer marketing tips en trics?

Meld je aan voor De SEO Studio nieuwsbrief en krijg toegang tot de Academy en Facebook Community.

Leer andere ondernemers kennen, deel en verkrijg informatie over interesante marketing onderwerpen.

Klaar om jouw business een boost te geven?

Yes, je bent aangemeld! Check je inbox.