Beschik jij over een Instagram account met een prachtige profiel en een bijpassende feed? Dan is het belangrijk dat deze gezien wordt door jouw volgers. Krijg je op dit moment weinig comments, likes en worden je berichten nooit opgeslagen? Met de onderstaande 10 tips kun jij meer betrokkenheid (engagement) creëren op Instagram.

1. Stel je pagina in als bedrijfsaccount

De bedrijfsfunctie geeft je toegang tot statistieken van je volgers en bezoekers. Door goed naar deze gegevens te kijken, kun je jouw Instagram prestaties verbeteren. Bijvoorbeeld door te kijken naar welke posts het goed doen en welke niet. Wanneer je dit weet, kun je hier eenvoudig op inspelen.

 

2. Gebruik een vaste huisstijl voor je feed

Door een vaste stijl toe te passen op jouw Instagram feed, zorg je niet alleen voor herkenning, maar ook voor overzicht. Als alle posts een aantal gelijkenissen hebben, ziet het geheel er mooier uit, waardoor bezoekers langer blijven hangen op je pagina. 

 

3. Wees eerlijk en open in je captions

Eerlijkheid zorgt ervoor dat je oprecht overkomt, waardoor volgers meer sympathie en begrip voor je krijgen. Dit zorgt ervoor dat ze jou leren kennen en een band met jouw onderneming opbouwen.

 

4. Stel vragen aan je volgers in jouw captions

Door vragen te stellen onder jouw foto’s, vraag je om een reactie van je volgers. Dit is goed, want op deze manier kun jij een relatie met je volgers opbouwen. Je deelt namelijk tips, tricks of andere informatie over jouw product of dienst. 

 

5. Maak gebruik van hashtags

Door hashtags onder je foto te plaatsen, zorg je voor betere zichtbaarheid. Je foto’s worden zo namelijk vaker bekeken. Op het moment dat iemand zoekt op een hashtag, kan jouw foto hier naar boven komen. Hierdoor bereik je meer mensen die nog nooit iets te maken hebben gehad met jouw bedrijf. Potentiele klanten dus! Dit gebeurt alleen als je hashtags gebruikt die relevant zijn voor de content die je plaatst.

10 tips voor meer betrokkenheid op instagram afbeelding blog

6. Plaats interactieve stories

Interactieve stories zijn een goede manier om in contact te komen met je volgers. Door vragen te stellen, polls te plaatsen en andere interactieve opties te gebruiken, kun je meer inzicht krijgen in je volgers behoefte. Hierdoor wordt het makkelijker om jouw content af te stemmen op de wensen van je doelgroep.

 

7. Post dagelijks in je story

Door elke dag iets te plaatsen in je story, zorg je ervoor dat jij jouw volgers consistent benadert. Een story staat namelijk 24 uur online. Als je minimaal een keer per dag wat plaatst, staat er altijd nieuws in jouw story. Zo weten jouw volgers en bezoekers wat zich afspeelt in jouw bedrijf.

 

8. Zet je volgers in de spotlight

Besteed aandacht aan jouw tevreden volgers! Door berichten van je followers op je story te plaatsen of op je feed, laat je niet alleen zien dat klanten blij zijn met jouw als onderneming, maar ook dat je er dankbaar voor bent dat ze jouw product/dienst promoten. Sommige klanten zullen misschien zelfs expres iets over je plaatsen wanneer ze weten dat je jouw klanten in het zonnetje zet.

 

9. Reageer op reacties en DM’s

Dit is goed om te doen, omdat je op deze manier direct contact hebt met je volgers en/of klanten. Zo voelen zij zich meer betrokken bij jou en jouw onderneming, wat tot meer engagement kan leiden. Beantwoord vragen en vertel hoe jij jouw volgers het beste kan helpen met jouw product of dienst.

 

10. Start een gesprek met je volgers

Praat met je volgers en bezoekers. Door met hun in gesprek te gaan, kom je meer te weten over je doelgroep. Met die informatie kun je jouw producten en diensten beter afstemmen op de behoeftes van de klant. Super toch?