+31 085 004 1668 Hallo@deseostudio.nl

Facebook, wie kent het tegenwoordig niet? Facebook is, naast Whatsapp, het meest gebruikte social media platform in Nederland. En ook Facebook maakt gebruik van een algoritme. Hoe werkt dit algoritme? Is het mogelijk om dit algoritme te omzeilen? En hoe zorg je voor een goede plek in de Facebook feed? Dit ga ik je vertellen in deze blog over het algoritme van Facebook.

 

Dit moet je weten over het algoritme van facebook!

Het algoritme is een formule die bepaalt wat een Facebook gebruiker wel en niet ziet. Het algoritme van Facebook is vanaf 2018 ontzettend veranderd. Waarom? Voor Facebook is het belangrijkste streven op dit moment: de tijd die mensen op Facebook zitten zo betekenisvol mogelijk te maken. De prioriteiten van het Facebook algoritme liggen bij de berichten die jouw Facebook-vrienden plaatsen. Bij de geplaatste content van bedrijven ligt de focus op de interactie.

Jij wil natuurlijk graag hoog in de feed van Facebook komen. De enige invloed die jij als bedrijf daarop hebt zijn de signalen van jouw content. Deze signalen kan je onderverdelen in twee categorieën; passief en actief:

  • Passieve signalen zijn bijvoorbeeld: verhaaltype, geposte tijd, weergave tijd en andere niet-actieve statistieken.
  • Actieve signalen zijn bijvoorbeeld: meer shares, likes en reacties.

 

Kan je het algoritme van Facebook omzeilen?

Lang geleden, in 2007, was het algoritme van Facebook vrij makkelijk te omzeilen. Veel berichten plaatsen of mensen genoeg over iets laten praten, en je bereik schoot al meteen de lucht in. Ondertussen is het stukken slimmer geworden. Maar de grote vraag is: ‘kan je het algoritme omzeilen?’ Als je dit opzoekt op Google dan zijn er genoeg artikelen over geschreven. Het antwoord op de vraag is dan ook ja! Maar hoe doe je dit dan? In de volgende paragraaf ‘Tips en tricks voor een goede plek in de Facebook feed!’ vind je hier meer informatie over.

Facebook algoritme

6 Tips en tricks voor een goede plek in de Facebook feed!

Berichten op facebook worden op dit moment gerangschikt op wat de gebruiker het leukst vindt. Dit gebeurt op basis van het gedrag die jij vertoont als je op Facebook zit. Hoe stem jij als bedrijf nu jouw strategie goed af op het algoritme van Facebook? Hieronder heb ik 6 tips voor je opgeschreven, zodat jij op een goede plek in de Facebook feed terecht kan komen. Tip 1: Begin gesprekken! Een van de belangrijkste dingen waar het Facebook algoritme naar kijkt is hoe vaak een gebruiker zich bezighoudt met jouw pagina. Begin dus bijvoorbeeld gesprekken met jouw volgers. Op deze manier zorg jij ervoor dat zij zich meer bezig gaan houden met jouw pagina. Tip 2: Actualiteit is Key! Natuurlijk speelt de actualiteit van een bericht een rol in het algoritme. Hoe nieuwer het bericht hoe beter. Doe dus onderzoek naar wanneer jouw volgers het meeste gebruik maakt van Facebook. Op deze manier kom je hoger in hun feed te staan. Tip 3: Plaats relevante content! Deze is denk ik heel logisch. Als je relevante content post, wat je volgers leuk vinden, dan zorgt dit ervoor dat je veel meer betrokkenheid en bereik krijgt. Ook zorgt het ervoor dat je volgers sneller terug willen komen naar jouw pagina. Tip 4: Post consistent! Op deze manier kunnen je volgers uitkijken naar een post van jou. Vind je het lastig om je posts vooruit te plannen? Bekijk dan De SEO Studio contentkalender voor privé- of zakelijk gebruik. Tip 5: Zorg ervoor dat je actief bent in Facebook groepen waar jouw volgers zitten. Als deelnemer aan een groep krijg je alle berichten in die groep ook echt te zien. Oftewel: het algoritme van Facebook geldt niet voor groepen! Tip 6: Maak gebruik van Facebook Stories Stories zorgen voor een persoonlijkere band met jouw volgers. Laat bijvoorbeeld behind the scenes zien of een day in the life.

Meer marketing tips en trics?

Meer marketing tips en trics?

Meld je aan voor De SEO Studio nieuwsbrief en krijg toegang tot de Academy en Facebook Community.

Leer andere ondernemers kennen, deel en verkrijg informatie over interesante marketing onderwerpen.

Klaar om jouw business een boost te geven?

Yes, je bent aangemeld! Check je inbox.