Als eerste is het voor een organisatie belangrijk om te weten of het segmenteren van de doelgroep de moeite waard is. Het is namelijk zo dat een wanneer een segment minder dan tien procent van de totale populatie is, dat deze waarschijnlijk niet interessant genoeg zal zijn. Hier kan wel een uitzondering voor worden gemaakt, bijvoorbeeld wanneer dit segment verantwoordelijk is voor een bepaald deel van de omzet. Om erachter te komen of het nuttig is om te segmenteren, kan er van te voren een onderzoek plaatsvinden. De bevindingen hiervan worden geanalyseerd, en de resultaten in kaart gebracht. Er is niet één mogelijkheid om te segmenteren, maar er zijn meerdere. De website webanalysten.nl heeft hier onderzoek naar gedaan. Volgens hen zijn er drie stappen voor correcte segmentatie.

  1. Het verfijnen van het segment
  2. Het targetten van het segment
  3. Het ontdekken van het segment

Het ontdekken van het segment

We gaan dieper in op de bovenstaande drie punten. De eerste stap is het ontdekken van het segment. Dit betekent dat het gedrag van de consument wordt geobserveerd. Hoe gedraagt de consument zich? Wat koopt hij? En hoe vaak koopt het het product? Wanneer het om een website gaat kan er ook worden gekeken naar welke pagina’s er worden bezocht. Vervolgens komen de consumenten die hetzelfde gedrag vertonen samen in een segment.

Het verfijnen van het segment

Bij het verfijnen van een segmenten is de doelstelling dat er informatie naar boven komt wat nog niet bekend was. Dit kan op verschillende manieren, bijvoorbeeld door het verzamelen van data en het maken van analyses. Op deze manier kan er een segment worden gemaakt op basis van locatie, persoonlijke gegevens, verbruik en meer.

Het targetten van het segment

Op het moment dat het gedrag is gemeten, is het mogelijk om te beginnen met targetten. Wanneer een klant van een webshop vaak kaarsen besteld, kan er een nieuwsbrief worden verstuurd met een kortingscode.

Met  diep te segmenteren ‘beloon’ je als het ware de kanten. (webanalysten.nl, 2019)Lees hieronder een voorbeeld van de zojuist genoemde drie stappen om een beeld te krijgen van de drie stappen. Bij de uitleg gaat het om een bedrijf in de parfumindustrie.

Stap 1 (ontdekken): een klant die altijd herengeuren besteld in een online webshop(demografisch).

Stap 2 (verfijnen): een klant die altijd een geur van een bepaald merk koopt (onder andere Hugo Boss) (persoonlijke gegevens).

Stap 3 (targetten): een klant die een keer per halfjaar een bepaalde geur van een merk koopt (frequentie). Op basis van deze gegevens is het mogelijk om hierop in te spelen via diverse kanalen zoals e-mail. (marketingportaal.nl, marketingmodellen.com)Het is lastig om te zeggen hoe een doelgroep precies kan worden gesegmenteerd, dit verschilt namelijk per bedrijf. Het begint altijd met het kiezen van een markt, daarna deze wordt opgesplitst op basis van diverse segmentatiecriteria. Vervolgens wordt het SDP-model worden toegepast. Tevens kan het ook diep worden gesegmenteerd. Dit is effectiever aangezien er op verschillende manieren unieke gegevens van de consument worden verzameld. Deze worden gebruikt om klanten te benaderen met commerciële boodschappen, die speciaal zijn gericht op hun behoeften.

Zelf aan de slag met segmenteren? Pas deze drie stappen toe voor een succesvol resultaat! Heb je hier nog vragen over? Stuur gerust een mail!

Subscribe To Our Newsletter

Subscribe To Our Newsletter

Join our mailing list to receive the latest news and updates from our team.

You have Successfully Subscribed!