Na het segmenteren is het de vraag hoe je de doelgroep het beste kan benaderen. Een voorbeeld hiervan is e-mailmarketing. Dit zijn mails die worden verzonden naar klanten met als doelstelling meer bezoekers te krijgen voor een website, het stimuleren van de verkoop, communicatie voor het verhogen van de klanttevredenheid of een combinatie hiervan. Het e-mailmarketing bedrijf Mailchimp heeft onderzoek gedaan naar de verschillen van het open-percentage tussen gesegmenteerde, en niet-gesegmenteerde e-mails. Hieruit blijkt dat het ratio gemiddeld 14 procent hoger ligt dan bij campagnes die niet gesegmenteerd zijn. Een reden om dit dus wel te doen! (Frankwatching, 2020) (Mailchimp, 2018) 

De ultieme gids voor e-mail marketing trends in 2020 is te vinden bij Mailhop (een bedrijf met een eigen e-mail systeem). Zij beweren dat er er drie trends zijn die elk bedrijf moet toepassen om succesvolle boodschappen te versturen. Deze zijn geschikt voor alle organisaties die effectieve mails willen verzenden. De eerste is persoonlijke mails versturen, gevolgd door trend twee ‘’Het combineren met andere platforms’’ en als laatst: interactieve e-mails. Deze onderwerpen worden uitgebreid behandeld. 

Persoonlijker dan persoonlijk

Bij het sturen van persoonlijke e-mails is het belangrijk dat de inhoud dynamisch is. Dit betekend dat de deze veranderd naar de behoeften of interesse van de lezer. Zo krijgt bijvoorbeeld een liefhebber van voetbal de tenues te zien die in de aanbieding zijn, en de tennisser de rackets. En ja, hier is hij weer.. Segmentatie, hoe specifieker de doelgroep is, hoe persoonlijker de e-mail. Wanneer een klant zijn gegevens heeft doorgegeven is het voor een bedrijf ideaal. Aanhef, naam, geboortedatum en zelfs recent gekochte producten, kunnen worden gebruikt als standaarden of ‘tags’. De combinatie van ‘’Voornaam’’ , ‘’Achternaam’’ of ‘’Adres’’, staat in de mail als: Annet de Vries, Klaprooslaan.

Echt persoonlijke e-mails versturen? Dan zal de informatie in de mail een verhaal moeten vertellen, dit wekt interesse bij de lezer. Er kan bijvoorbeeld content (teksten) worden gebruikt van klanten. Vertel onder andere hoe vaak zij een bepaald product hebben besteld, waar je dan ook direct een upsell aan kan toevoegen door een ‘’iets voor jou?’’ link in de e-mail te plaatsen.

Combineren met andere platforms

Er zijn veel verschillende kanalen die te gebruiken zijn voor e-mailmarketing. De chat en sms worden toch nog vaak vergeten. Daarnaast is sociale media ook te gebruiken om de doelgroep snel te bereiken, en een effectief resultaat te behalen. Facebook verbinden met een mailsysteem is de perfecte manier om specifieke contacten een advertentie te laten zien. 

Interactieve e-mails 

Het linken naar een website in een e-mail is niet-interactief. Tevens is het wel mogelijk om de e-mail interactief te maken. Hiervoor kunnen bijvoorbeeld social media knoppen, een vragenlijst, video’s  worden toegevoegd aan de e-mail. De ontvanger kan eenvoudig in één oogopslag zien waar de mail over gaat.

 

Subscribe To Our Newsletter

Subscribe To Our Newsletter

Join our mailing list to receive the latest news and updates from our team.

You have Successfully Subscribed!