Het onderverdelen van de markt wordt ook wel doelgroepsegmentatie genoemd. Vaak wordt dit toegepast wanneer de doelgroep te groot is, of als de verschillen tussen individuen te groot zijn. Een voordeel van doelgroepsegmentatie is dat het er voor kan zorgen dat de boodschap die gecommuniceerd moet worden relevant is. Hierdoor sluit het bericht aan op de wensen en behoeftes van de ontvanger. Dit is erg praktisch, omdat niet iedereen gelijk is. Het kan bijvoorbeeld zijn dat een gedeelte van de doelgroep de boodschap op een andere manier gecommuniceerd wil hebben, dan een ander deel van de groep. Denk hierbij weer aan het vorige voorbeeld over het verschil in gebruik van media kanalen, tussen de ouderen en jongeren.

De doelstelling van doelgroepsegmentatie

Bij het segmenteren van een wordt het SDP-model gebruikt. Dit model bestaat uit segmenteren, doelmarktbepaling en positioneren. Aan de hand van dit model is het mogelijk om de segmenten uit de markt in kaart te brengen. Daarnaast ondersteunt het model bij het bepalen van de positionering, die wordt gebruikt om de klant te benaderen. Het uiteindelijke doel van dit model is de juiste strategie vinden om de gekozen doelgroep te benaderen, nadat de markt is opgedeeld in segmenten.

Manieren om doelgroepen te segmenteren

Het segmenteren van doelgroepen kan op verschillende manieren, in dit voorbeeld wordt het bovenstaande SDP-model gebruikt. Er kan onderscheid gemaakt tussen business to business bedrijven, en business to consumer bedrijven.

Segmenteren

Voor de B2C (business to consumer) markt gelden de volgende criteria: geografisch, op basis van land, regio, gebied, stad en grondtype. Daarnaast kan er ook worden gekeken naar demografisch factoren zoals: persoonlijke gegevens, zoals leeftijd, geslacht, gezinsgrootte, levensfase, religie etc. Als het gaat over inkomen, opleiding, beroep, sociale klasse spreken we over Socio-economische kenmerken van de individu. Het is ook mogelijk om in te gaan op interesses, meningen, levensstijl en uitingen dit zijn belangrijke psychografische karakteristieken waar bedrijven zich op kunnen richten. Het in kaart brengen van gedrag gaat eenvoudig door bijvoorbeeld verbruik, verbruiksduur, loyaliteit en koopbereidheid bij te houden in systemen.

Meest gebruikte criteria voor consumenten:

Vaak komt het voor dat “consumenten” doelgroepen worden ingedeeld op de levenscyclus waar zij zich in bevinden. Denk bijvoorbeeld aan iemand die vrijgezel is, een getrouwd stel of samenwonend/getrouwd met kinderen. Daarnaast kijken marketeers ook naar de reden waarom de klant iets koopt, ook wel een koopmotieven genoemd. Dit betekent dat er wordt achterhaald waarom de klant een bepaald product koopt. Een reden kan zijn omdat het praktisch is (infrarood thermometer), gewoon voor het gemak (kant en klare maaltijd), of voor zijn eigen status (Apple iPhone).

Voor de B2B (business to business) markt zijn de meest geschikte criteria iets anders dan die van de consumentenmarkt. Bij demografische criteria gaat het bijvoorbeeld om de samenstelling van het bedrijf. Verder zijn de gebruiksvariabelen ook erg interessant. Hierbij wordt gekeken naar de omzet, afname en producttypen. De marktsituatie is ideaal om bedrijven op in te delen, dit zijn situatiegebonden factoren. Persoonlijke karakteristieken, zoals de duur van de relatie kunnen ook worden gebruikt om de doelgroep van de organisatie op te delen.

Doelmarktbepaling

Voor de doelmarktbepaling wordt er gekeken naar welke delen van de markt wel en niet interessant zijn. Als de markt is opgedeeld in verschillende segmenten zijn doelmarkt criteria zoals toepasbaarheid, bereikbaarheid en omvang zeer belangrijk om te weten of segmenten potentie bieden. Hierna is het ook mogelijk om te kijken naar de marktsegmentatie criteria die eerder in kaart zijn gebracht. Het kan namelijk zo zijn dat er een combinatie kan worden gemaakt van de geschikte markt en de doelgroep die hier het beste op aansluit. Om te bepalen welke strategie het meest effectief is om de klanten te bereiken kun je marketinginstrumenten combineren. Drie verschillende marketingstrategieën zijn daarbij nuttig:

  • Ongedifferentieerde marketing: een marketingmix voor je hele klantenbestand (je benaderd de hele doelgroep via een nieuwsbrief)
  • Geconcentreerde marketing: een marketingmix voor twee verschillende segmenten. Een gedeelte benader je via een nieuwsbrief en het andere gedeelte via sociale media.
  • Gedifferentieerde marketing: voor een marketingmix een segment. Een segment stuur je een nieuwsbrief, de andere benader je via Facebook en de laatste groep via Instagram of Twitter.

Positioneren

Als laatst wordt er na het afronden van de doelmarktbepaling, een geschikte positionering toegepast. Deze positionering speelt in op de eigenschappen van een segment om een positief imago of identiteit te creëren bij de klant. De doelstelling van een positionering is vaak om een concurrentievoordeel op te leveren, wat betekent dat de concurrent de klant iets niet kan bieden, wat jouw organisatie wel kan. Denk hierbij aan levering die binnen 24 uur bij je thuis wordt bezorgd.

Samengevat bestaat een goede positionering uit een krachtige identiteit dat anders is dan die van de concurrent, gekoppeld aan de relevante doelgroep.

Subscribe To Our Newsletter

Subscribe To Our Newsletter

Join our mailing list to receive the latest news and updates from our team.

You have Successfully Subscribed!