Tegenwoordig is social media een ontzettend goede manier om reclame te maken voor je eigen bedrijf, maar hoe krijg je het meeste bereik? Om hierachter te komen is het eerst belangrijk dat je weet hoe het algoritme van Instagram in elkaar zit. De feed van Instagram toont berichten allang niet meer op vaste volgorde, maar maakt gebruik van een algoritme. Dit algoritme zorgt ervoor dat de ‘goede’ content het nog beter doet en de ‘slechte’ content nog slechter. Gelukkig voor jouw business, want Instagram heeft onlangs duidelijkheid gegeven over het algoritme. In dit artikel vind je meer informatie over het algoritme van instagram.

Het algoritme van Instagram in 2020

Een tijdje geleden heeft Instagram inzicht gegeven in hoe je ervoor kan zorgen dat jouw post vaker worden laten zien. Op details gaat het bedrijf niet in, maar het vertelt wel over 6 factoren die invloed hebben op jouw plek in de feed. Hieronder vind je de belangrijkste 4.

1. Wat vind je interessant?
Het is logisch dat je de mensen die je volgt op je feed ziet, maar op welke volgorde je dit ziet wordt bepaald door wat je interessant vindt. ‘Interessant’ is dus niet alleen de likes. Het gaat om het volledige gedrag dat je vertoont als je op Instagram zit. Bijvoorbeeld welke stories kijk je het langst en het meest? Waar zoek je op? En welke hashtags volg je?

2. Bouw een relatie op met iemand
Ook de relatie die je hebt met een Instagram-gebruiker is belangrijk. Instagram probeert een inschatting te maken van de mensen die een goede band hebben met jou. Dit doen ze door na te gaan met wie je veel contact hebt op Instagram. Hoe vaker je contact hebt met iemand hoe belangrijker die persoon voor je is en hoe meer van hun content je wil bekijken.

3. Post actuele content
De actualiteit van posts en stories is natuurlijk ook belangrijk. Als je een nieuw bericht post is deze relevanter dan een oud bericht. Instagram laat sneller een nieuwe post dan een oude post zien.

4. Wie volg je allemaal?
Deze spreekt voor zich: hoe minder mensen je volgt hoe meer berichten en stories je van die mensen ziet.

Algoritme van instagram

Waar let het algoritme van Instagram vooral op?

In het begin van dit jaar heeft Instagram meer informatie gegeven over het algoritme waar ze mee werken. Dit zijn punten waar het algoritme van Instagram op let:
Recente posts krijgen voorrang
Posts met veel vind-ik-leuks krijgen voorrang
Posts met hashtags die jij als gebruiker volgt krijgen voorrang
Posts van pagina’s die jij als gebruiker actief volgt krijgen voorrang
Zakelijke en persoonlijke content wordt hetzelfde behandeld
We hoeven in ieder geval niet bang te zijn dat Instagram jouw zakelijke pagina’s moeilijk zichtbaar zal maken. Sterker nog Instagram gebruikers zien juist dat ze ook posts te zien krijgen van pagina’s die ze helemaal niet volgen.

 

Hoe maak jij nu het beste gebruik van het algoritme?

Hier vind je 4 tips!
Tip 1: Bouw een band op met je volgers
Reageer op comments, interact met je volgers. Je geeft op deze manier het algoritme een seintje: je bent close met je volgers.

Tip 2: Post consistent
Op deze manier kunnen je volgers uitkijken naar een post van jou. Als je standaard op dezelfde tijden post en je volgers weten dat, dan zullen ze daar rekening mee houden. Als je dan een keer niet op die tijd post valt dat meteen op. Vind je het lastig om precies bij te houden wanneer je wat moet posten? Bekijk voor meer informatie de contentkalender.

Tip 3: Zorg voor relevante content
Deze tip is heel logisch. Hoe relevanter je content is hoe sneller mensen het liken.. Bekijk voor meer informatie relevante content en succes op Instagram.

Tip 4: Zorg voor meer engagement
Op deze manier bouw je ook een band op met je volgers. Stel ze vragen, of laat ze jou vragen stellen en beantwoord deze dan. Of organiseer bijvoorbeeld een winactie.

Wil je ook meer weten over het algoritme van Facebook. Lees dan deze blog over het algoritme van facebook.