Iedereen kent het internet tegenwoordig en ook bijna iedereen gebruikt het. Of het nou is om een lekker recept op te zoeken, je boodschappen te bestellen of een auto te kopen. Het zal je dus vast niet verbazen dat ook jouw klanten op het web aanwezig zijn. Wil jij graag leren begrijpen hoe je het internetgebruik van je klanten in elkaar zit aan de hand van digital analytics? Dan zit je hier goed, let’s get started!

Wat is digital analytics

Digital analytics is het meten, verzamelen, rapporteren, analyseren en interpreteren van digitale gegevens. Een hele mond vol denk je misschien. En dat klopt, maar dat maakt het niet minder belangrijk. Al deze onderdelen helpen je de gebruikersacties te snappen. Met als doel je consumenten te helpen in je webwinkel of zelfs app.

 

Digital analytics en een meetplan

Waar te beginnen? Bij de doelstellingen natuurlijk! Doordat je goede doelstellingen formuleert weet je precies wat je moet meten en dus ook hoe je meetplan eruit moet zien. Ik leg jou twee onderdelen uit die bij een goed meetplan horen.

 

Micro- en macroconversies

Niet alle mensen die op je website komen bestellen daadwerkelijk een product. Integendeel: dit is maar een super klein deel van je bezoekers. Om de kopers en niet-kopers goed te kunnen onderscheiden, zijn twee soorten van converteren: op micro- en macroniveau. De macroconversie, dit is wanneer je consument ook echt iets besteld, en dus converteert. De microconversies zijn alle kleine bewegingen op de site, zoals het aanklikken van de online banner of het inschrijven op je nieuwsbrief. Ofcourse wil jij graag dat er veel macroconversies zijn, dit is het uiteindelijke doel!

Digital analytics

De KPI’s

Het tweede onderwerp dat je goed moet begrijpen om je meetplan met de digital analytics te maken, zijn de KPI’s. Ook wel ‘kritieke prestatie indicatoren’ genoemd. Denk hierbij aan de volgende onderwerpen:

  • Het aantal bezoeken
  • Het retourpercentage;
  • Nieuwsbriefinschrijvingen.

Met behulp van de KPI’s weet jij dus precies wat jij moet meten om succes te behalen bij het helpen van jouw klanten. Begin je de digital analytics al een beetje te begrijpen? Amazing, laten we verder gaan!

 

Digital analytics tools

Met een analytics-tool word je geholpen om een goed inzicht te krijgen op de voortgang van de opgestelde doelen. Het meet de gegevens doordat klanten de cookies op je website accepteren. Met behulp van de tool kun je zien waar het mis gaat en dus hoe je het probleem op kan lossen. Op deze manier blijf je je website optimaliseren, zodat jij je doelen behaald en je consumenten toch naar dat macroniveau gaan, handig toch? Nu komt de volgende vraag al bij je dagen: welke tools gebruik ik hiervoor? No worries! Ik heb een kleine opsomming voor je:

  • Google Analytics
  • Matomo
  • Adobe analytics
  • Webtrekk

De tool die het meest gebruikt wordt, is Google analytics. Dit is een van de vele gratis Google tools die jij niet mag missen in jouw business! Dit is een gratis hulpmiddel dat makkelijk te gebruiken is. Ga aan de slag met jouw digital analytics en begrijp het internetgebruik van je klanten. Go for it!